PODSTAWY PROJEKTOWANIA SCENOGRAFII TEATRALNEJ
(zajęcia dla studentów I roku)
Głównym celem zajęć jest zaznajomienie studentów I roku z pojęciem przestrzeni
teatralnej, jej możliwościami i ograniczeniami, i zastosowanie tej wiedzy w praktyce – poprzez tworzenie makiety. Wykonując proste zadania scenograficzne, studenci uczą się przekładania znaczeń ze sfery werbalnej, na sferę wizualną; ćwiczą ujęcie pojęć
abstrakcyjnych w języku plastycznym. Studenci I roku stykają się – najczęściej po raz pierwszy – z możliwością przeniesienia swojej plastycznej wrażliwości na język przestrzeni teatralnej. Otwarte tematy/hasła, inspiracja poezją i muzyką – pozwalają młodym twórcom rozruszać wyobraźnię i poszukiwać interesującej ich estetyki i tematów.
Jednocześnie zajęcia wprowadzają studentów w świat pracy w teatrze we
wszystkich jego aspektach. Uświadamiają rolę scenografa, jako realizatora
współpracującego z reżyserem, innymi wspołtwórcami spektaklu i rzeszą wykonawców. W drugim semestrze studenci ćwiczą więc umiejętność twórczej współpracy w grupie, a także mierzą się już z projektowaniem scenografii do tekstu dramatu.