Używamy ciasteczek

Strona dla prawidłowego działania wymaga plików cookies. Szczegóły ich wykorzystania znajdziesz w Polityce Prywatności.

Podstawy projektowania scenografii filmowej

3 punkty ECTS = 6×45 minut (4,5 godziny)

Jaką wiedzą osoba studencka powinna posiadać zanim rozpocznie zajęcia z podstaw projektowania II?:

– podstawy języka filmowego (kadry, formaty, ruchy kamery)

-podstawy projektowania (poszukiwanie i organizowanie inspiracji, język plastyczny, podstawowa umiejętność przekazywania idei za pomocą projektu)

– podstawy rysunku technicznego (wiedza jak przekładać 3d na 2d)

– struktura pionów filmowych

 

Ogóle założenia i cele zajęć? Umiejętności jakimi osoba studencka powinna dysponować po skończeniu roku akademickiego:

Rok podzielony na dwie części, z których jedna skupiona byłaby na scenografii, a druga na dekoracji filmowej.

– podstawy organizacji pracy przy produkcji filmowej.

– rozbudowywanie przestrzeni filmowej za pomocą scenografii.

– umiejętność robienia dokumentacji fotograficznej proponowanych obiektów zdjęciowych i kart obiektów.

– podstawy rysunku technicznego i budowy na hali zdjęciowej.

– umiejętność uzasadnienia swoich decyzji projektowych przed grupą.

– podstawy projektowania scenografii i dekoracji.

-podstawowa wiedza dotycząca rekwizytu, dekoracji, postprodukcji, gatunków filmowych, teledysku i reklamy telewizyjnej.

 

1 semestr – SCENOGRAFIA FILMOWA

Pierwszy semestr składać się będzie z krótkich wykładów/rozmów i ćwiczeń projektowych. Każdy projekt będzie przez osobę studencką prezentowany w trakcie zajęć i wspólnie omawiany.

Celem wykładów jest poza poszerzeniem wiedzy, która może stanowić podstawę do rozwijania języka plastycznego osób studenckich, wyposażenie ich w podstawowe informacje dotyczące tego jak wygląda praca scenografki/a praktyce.

Osoby studenckie otrzymywać też będą wybrane rozdziały z zamieszczonych na końcu tego programu, podręczników.

 

Tematy wykładów:

– scenografia jako rozbudowywanie przestrzeni

– relacje w pionie scenograficznym (czyli kto co robi i jak razem pracować i się nawzajem szanować)

– jak wygląda okres przygotowawczy w filmie (w uproszczeniu)

– co to jest kalendarzówka i plan

– jak wygląda scenariusz i jak się go czyta.

– dokumentacja (jak robić zdjęcia obiektów zdjęciowych, jak się przygotować, jak robić karty obiektów i ich listy, współpraca z innymi pionami)

– podstawy rysunku technicznego i otwarcie tematu budowy na hali zdjęciowej.

 

2 semestr – DEKORACJA FILMOWA

Kontynuacja tematów podjętych w pierwszym semestrze. Główny nacisk na dekorację wnętrz i rekwizyt. Dwa większe ćwiczenia.

 

Tematy wykładów/rozmów:

– rola dekoratora wnętrz w filmie. Znaczenie rekwizytu. Rekwizytornie filmowe. Grafika w filmie.

– rozmowa o gatunkach filmowych (przy okazji ćwiczenia „reklama”)

– reklama filmowa

– podstawowe informacje dotyczące postprodukcji (cel: zainteresowanie tematem)

– mini wykład z prezentacją dotyczący scenografii w filmie animowanym (cel: zainteresowanie tematem)

 

Bibliografia:

(wybrane rozdziały udostępniane studentom przy okazji konkretnych wykładów)

1 – Production Design. Visual design for film and television  Peg McClellan

2 – Production Design Fionnuala Halligan

3 – The Art of Illusion. Production Design for Film and Television Terry Ackland-Snow with Wendy Laybourn

4 – Drawing the line. Technical hand drafting for Film and Television David McHenry

5 – Designing Graphic. Props for filmmaking Annie Atkins

6 – Production Design for Screen Jane Barnwell