3 punkty ECTS = 6×45 minut (4,5 godziny)
Jaką wiedzą osoba studencka powinna posiadać zanim rozpocznie zajęcia z podstaw projektowania II?:
– podstawy języka filmowego (kadry, formaty, ruchy kamery)
-podstawy projektowania (poszukiwanie i organizowanie inspiracji, język plastyczny, podstawowa umiejętność przekazywania idei za pomocą projektu)
– podstawy rysunku technicznego (wiedza jak przekładać 3d na 2d)
– struktura pionów filmowych
Ogóle założenia i cele zajęć? Umiejętności jakimi osoba studencka powinna dysponować po skończeniu roku akademickiego:
Rok podzielony na dwie części, z których jedna skupiona byłaby na scenografii, a druga na dekoracji filmowej.
– podstawy organizacji pracy przy produkcji filmowej.
– rozbudowywanie przestrzeni filmowej za pomocą scenografii.
– umiejętność robienia dokumentacji fotograficznej proponowanych obiektów zdjęciowych i kart obiektów.
– podstawy rysunku technicznego i budowy na hali zdjęciowej.
– umiejętność uzasadnienia swoich decyzji projektowych przed grupą.
– podstawy projektowania scenografii i dekoracji.
-podstawowa wiedza dotycząca rekwizytu, dekoracji, postprodukcji, gatunków filmowych, teledysku i reklamy telewizyjnej.
1 semestr – SCENOGRAFIA FILMOWA
Pierwszy semestr składać się będzie z krótkich wykładów/rozmów i ćwiczeń projektowych. Każdy projekt będzie przez osobę studencką prezentowany w trakcie zajęć i wspólnie omawiany.
Celem wykładów jest poza poszerzeniem wiedzy, która może stanowić podstawę do rozwijania języka plastycznego osób studenckich, wyposażenie ich w podstawowe informacje dotyczące tego jak wygląda praca scenografki/a praktyce.
Osoby studenckie otrzymywać też będą wybrane rozdziały z zamieszczonych na końcu tego programu, podręczników.
Tematy wykładów:
– scenografia jako rozbudowywanie przestrzeni
– relacje w pionie scenograficznym (czyli kto co robi i jak razem pracować i się nawzajem szanować)
– jak wygląda okres przygotowawczy w filmie (w uproszczeniu)
– co to jest kalendarzówka i plan
– jak wygląda scenariusz i jak się go czyta.
– dokumentacja (jak robić zdjęcia obiektów zdjęciowych, jak się przygotować, jak robić karty obiektów i ich listy, współpraca z innymi pionami)
– podstawy rysunku technicznego i otwarcie tematu budowy na hali zdjęciowej.
2 semestr – DEKORACJA FILMOWA
Kontynuacja tematów podjętych w pierwszym semestrze. Główny nacisk na dekorację wnętrz i rekwizyt. Dwa większe ćwiczenia.
Tematy wykładów/rozmów:
– rola dekoratora wnętrz w filmie. Znaczenie rekwizytu. Rekwizytornie filmowe. Grafika w filmie.
– rozmowa o gatunkach filmowych (przy okazji ćwiczenia „reklama”)
– reklama filmowa
– podstawowe informacje dotyczące postprodukcji (cel: zainteresowanie tematem)
– mini wykład z prezentacją dotyczący scenografii w filmie animowanym (cel: zainteresowanie tematem)
Bibliografia:
(wybrane rozdziały udostępniane studentom przy okazji konkretnych wykładów)
1 – Production Design. Visual design for film and television Peg McClellan
2 – Production Design Fionnuala Halligan
3 – The Art of Illusion. Production Design for Film and Television Terry Ackland-Snow with Wendy Laybourn
4 – Drawing the line. Technical hand drafting for Film and Television David McHenry
5 – Designing Graphic. Props for filmmaking Annie Atkins
6 – Production Design for Screen Jane Barnwell
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 1
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 2
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 3
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 4
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 5
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 6
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 7