prof. Dorota Kołodyńska

fot. Andrzej Georgiew

Scenograf i kostiumograf, profesor sztuki.

Jest absolwentką Wydziału Grafiki oraz Katedry Scenografii Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie studiowała pod opieką m.in. prof. Janusza Stannego, prof. Teresy Pągowskiej, prof. Andrzeja Sadowskiego, prof. Marcina Jarnuszkiewicza.

Dopełnieniem jej edukacji były roczne studia scenograficzne we Włoszech, w Nuova Accademia di Belle Arti w Mediolanie, w ramach programu Wspólnoty Europejskiej TEMPUS.

Obecnie prowadzi dyplomującą Pracownię Projektowania Kostiumu na Wydziale Scenografii macierzystej uczelni.

Za osiągnięcia w dziedzinie teatru otrzymała Nagrodę im. Teresy Roszkowskiej.

Twórczość Doroty Kołodyńskiej cechuje różnorodność; jako scenograf i/lub kostiumograf współpracowała przy ponad 90-ciu spektaklach w różnych estetykach i konwencjach scenicznych, m.in. dla: Teatru Narodowego, Teatru Polskiego, Teatru Dramatycznego, Teatru Studio, Teatru Ateneum, Teatru Polonia, Teatru Współczesnego, Polskiej Opery Królewskiej w Warszawie, a także Teatru Polskiego we Wrocławiu, Teatru Dramatycznego im. Jaracza w Łodzi, Teatru Wybrzeże w Gdańsku, Teatru Muzycznego w Gdyni.

Miała możliwość współpracy z uznanymi reżyserami, takimi jak: Izabela Cywińska, Andrzej Domalik, Jan Englert, Krystyna Janda, Jarosław Kilian, Kazimierz Kutz, Agnieszka Lipiec-Wróblewska, Ryszard Peryt, Andrzej Seweryn, Grzegorz Wiśniewski, Zbigniew Zapasiewicz, i inni.

Ważnym etapem jej działalności był udział w spektaklach w reżyserii Zbigniewa Brzozy, głównie w warszawskim teatrze Studio. Były to adaptacje zarówno tekstów autorów współczesnych – Handkego i Turriniego, jak też Kafki, Czechowa i Gombrowicza.

Szczególne znaczenie dla jej artystycznego rozwoju miała współpraca z wybitnym reżyserem francuskim związanym z Comédie-Française w Paryżu, aktorem i dramatopisarzem, Jacquesem Lassalle.

W latach 2005-2015 zrealizowała scenografie do jego inscenizacji klasycznych dzieł dramaturgii – Szekspira (Król Lear), Moliera (Tartuffe albo Szalbierz, Szkoła żon), Marivaux (Umowa, czyli Łajdak ukarany), de Musseta (Lorenzaccio) – w teatrach Narodowym i Polskim w Warszawie.

Kontynuacją jej zainteresowań związanych z historyczną tradycją teatru francuskiego było spotkanie z artystami specjalizującymi się w inscenizacjach barokowych, reżyserem Ivanem Alexandre i scenografem Antoinem Fontaine, przy produkcji Cyda Pierra Corneille dla Teatru Polskiego w Warszawie.

Istotny nurt jej działalności scenicznej to kostiumy do spektakularnych widowisk Teatru Muzycznego Roma w Warszawie. Jest autorką kostiumów do 10 najpopularniejszych tytułów światowego musicalu, z powodzeniem wprowadzonych na rynek polski w autorskich wersjach non-replica, przede wszystkim we współpracy z dyrektorem Romy, reżyserem Wojciechem Kępczyńskim. Wśród nich były prapremiery najbardziej znanych pozycji tego gatunku, takie jak: Koty, Grease, Taniec wampirów (pod opieką artystyczną Romana Polańskiego), Deszczowa piosenka, Aladyn Jr. (także dla Teatru Muzycznego w St. Petersburgu), Mamma Mia!, Aida, jak również oryginalne polskie musicale – Piotruś Pan (reż. Janusz Józefowicz), Akademia pana Kleksa i superprodukcja Piloci (reż. Wojciech Kępczyński).

Przygotowywała kostiumy do filmów fabularnych Piotra Dumały Las Ederly oraz do kilkunastu spektakli telewizyjnych.

Jej kostiumy prezentowane były m.in. na wystawach: Global Qipao Invitational Exhibition, Poetry, Chińskie Narodowe Muzeum Jedwabiu, Hangzhou (Chiny), 2020, Costume at the Turn of the Century 1990-2015, Państwowe Muzeum Teatralne im. A.A. Bahruszyna, Moskwa (Rosja), 2015, Od Irydiona do Irydiona. W stulecie Teatru Polskiego w Warszawie 1913-2013, Muzeum Teatralne, Sale Redutowe, Teatr Wielki – Opera Narodowa, Warszawa, 2013, La bella semplicità, Muzeum Teatralne, Teatr Wielki – Opera Narodowa, Warszawa, 2012.

kontakt: dorota.kolodynska@asp.waw.pl