Używamy ciasteczek

Strona dla prawidłowego działania wymaga plików cookies. Szczegóły ich wykorzystania znajdziesz w Polityce Prywatności.

Pracownia Rysunku i Koloru

W sztuce szczególnie cenna jest wyobraźnia abstrakcyjna. Myślenie abstrakcyjne skupia się na operowaniu wyobraźnią i na łączeniu w sposób surrealistyczny zjawisk już istniejących. Emocje odgrywają olbrzymią rolę w rozwijaniu wyobraźni, zwłaszcza wyobraźni abstrakcyjnej.

Im większa wyobraźnia, tym artysta posiada więcej narzędzi by stworzyć dzieło sztuki, może dostrzec to czego inni nie widzą.

Często jest to wynikiem żmudnych ćwiczeń nie tylko prawej półkuli mózgu tzw. „artystycznej”, odpowiadającej za intuicję, antycypację, ale również lewej, by osiągnąć równowagę. Ćwiczenia manualne prowadzą nie tylko do doskonałości, sprawności ręki i oka, ale wpływają w dużym stopniu na rozwój mózgu. Żeby móc się rozwijać trzeba w pewnym momencie oderwać się od myślenia ilustracyjnego i przejść na poziom wyższy, myślenia, wyobraźni abstrakcyjnej (takie ćwiczenia ze swoimi uczniami robił również Leonardo da Vinci np. namawiając do obserwacji muru, na którym widać było ślady korozji).

Celem zajęć w Pracowni jest zdobywanie wiedzy i umiejętności w zakresie rysunku i barwy potrzebnych do przygotowania do zawodu artysty w zakresie scenografii.

Cel ten jest realizowany poprzez praktyczne ćwiczenia oparte o studium człowieka i martwej natury. Ćwiczenia uwzględniają zasady konstrukcji anatomicznej, prawidłowych proporcji postaci ludzkiej i przedmiotów martwej natury, kompozycji, perspektywy, zasad teorii barw w połączeniu z poszukiwaniem własnego naturalnego wyrazu artystycznego.

Link do strony FB pracowni: Pracownia Rysunku i Koloru // Scenografia // ASP Warszawa

Literatura:

Kolor David Hornung

Historia rysunku Terissio Pignatti,

Anatomia dla artystów Sarah Simblet,

Jak rysować postać ludzką Victor Ambrus,

Une lecon d’anatomie. Figures du corps a l’ecole arts des Beux Artes

Punkt, linia a płaszczyzna Wasilij Kandinsky,

Style i kierunki w malarstwie Patricia Friole R. Carrassot, Isabelle Marcaode,

Wszystko o sztuce Stanisław K.Stopczyk,

Paragone i Traktat o malarstwie Leonardo da Vinci,

Sztuka i złudzenie Ernst H. Gombrich,

Historia koloru Maria Rzepińska 

Krótka historia cienia Viktor Stoicha,

O patrzeniu John Berger,

Sztuka i percepcja wzrokowa Rudolf Arnheim,

Studia z teorii i historii koloru Maria Rzepińska